Η πρώτη σύνθεση των ΠΕΛΟΜΑ ΜΠΟΚΙΟΥ. Από αριστερά, όρθιοι: Γιάννης Κιουρκτσόγλου, Νίκος Λογοθέτης, Νίκος Δαπέρης, Βλάσης Μπονάτσος. Κάτω, ο Τάκης Μαρινάκης. Φωτογραφία του Γιάννη Κύρη, στο κλαμπ Hobby, 1970.
Ένα από τα σημαντικότερα συγκροτήματα της ψυχεδελικής νεολαίας, στην Εποχή της Δικτατορίας.
Ξεκινούν ως «ορθόδοξοι», δεν γράφουν δηλαδή, δικά τους τραγούδια, και περιφρονούν οτιδήποτε έχει ελληνικό στίχο.
Η απόρριψη του ελληνικού στίχου, ήταν η γενική τάση, των πρώτων συγκροτημάτων της ψυχεδελικής κουλτούρας. Αυτή η τάση, διαρκεί από το 1967 μέχρι και το 1970, και αποτελεί το βασικό χαρακτηριστικό, της Πρώτης Φάσης της Ψυχεδελικής σκηνής στην Ελλάδα. Η απαξίωση της ελληνικής γλώσσας, ερμηνεύεται σαν απέχθεια των ψυχεδελικών για τα «γλυκανάλατα» τραγούδια της Χρυσής Νεολαίας (που είχαν ελληνικό στίχο), αλλά και σαν δήλωση μεγάλου θαυμασμού τους, στα ξένα συγκροτήματα που σχετίζονταν με την Βρετανική Εισβολή και το Καλοκαίρι της Αγάπης. Η εμμονή στον αγγλικό στίχο, «σπάει» στο τέλος του 1970, όταν οι ίδιοι οι ΠΕΛΟΜΑ ΜΠΟΚΙΟΥ, παρουσιάζουν το «Γαρύφαλλε-Γαρύφαλλε» (Νοέμβριος του 1970), που είναι και το πρώτο τραγούδι της ελληνικής ψυχεδέλειας, με ελληνικό στίχο, που κυκλοφορεί σε δίσκο.
Ο Γαρύφαλλος, το τραγούδι των ΠΕΛΟΜΑ ΜΟΚΙΟΥ, που έφερε τον ελληνικό στίχο στην ψυχεδελική νεολαία, εγκαινιάζοντας έτσι τη Δεύτερη Ψυχεδελική Φάση (1970-1974). Στίχοι και Μουσική; Γ.Κιουρκτσόγλου. Τραγουδά, ο Νίκος Δαπέρης.
Ο δίσκος The Live Adventures of Mike Bloomfield and Al Kooper, που μαζί με τα τραγούδια των Santana, αποτελεί τον βασικότερο επηρεασμό, των ΠΕΛΟΜΑ.
Οι ΠΕΛΟΜΑ ΜΠΟΚΙΟΥ, σχηματίστηκαν την Άνοιξη του 1970 και εμφανίζονται το Φθινόπωρο της ίδιας χρονιάς στο κλαμπ Blow Up, (που ήταν στην οδό Πελλήνης, στην Κυψέλη). Τότε, παίζουν Santana, Traffic, Rolling Stones, και κατά κόρον, τραγούδια από τον δίσκο The Live Adventures of Mike Bloomfield and Al Kooper.
Το διπλό αυτό άλμπουμ, για τους ΠΕΛΟΜΑ ΜΠΟΚΙΟΥ, ήταν κάτι σαν ιερό Ευαγγέλιο.
Τον Νοέμβριο του 1970, μετακομίζουν στο κλαμπ Hobby, στην οδό Κύπρου (Πλατεία Αμερικής). Εκείνη την περίοδο, εμφανίζουν και το τραγούδι «Γαρύφαλλε-Γαρύφαλλε», που κυκλοφορούν σε μικρό δίσκο στην ΛΥΡΑ, και με φλιπ σάιντ, ένα άλλο δικό τους τραγούδι, επίσης με ελληνικό στίχο, το «Μην Κλαις».
ΜηνΚλαίς-ΠΕΛΟΜΑ ΜΠΟΚΙΟΥ (Σύνθεση Γ.Κιουρκτσόγλου), 1970.
Τον Νοέμβριο του 1970, υπάρχει για αυτούς, μια μικρή παρουσίαση στο περιοδικό ΦΑΝΤΑΖΙΟ, αλλά ακόμη, είναι γνωστοί, σε μικρό μόνο, κύκλο ανθρώπων. Η μεγάλη αναγνώριση, έρχεται με περίεργο τρόπο, από το εξωτερικό.
Τον Δεκέμβριο του 1970, το αμερικάνικο περιοδικό Rolling Stone, που έχει τεράστιο κύρος στην παγκόσμια νεολαία, δημοσιεύει μια έρευνα για τα σπουδαιότερα ροκ συγκροτήματα σε όλο τον κόσμο.
Για την Ελλάδα, το περιοδικό αναφέρει δύο ονόματα: του Διονύση Σαββόπουλου και των ΠΕΛΟΜΑ ΜΠΟΚΙΟΥ!
Στις 22 Ιανουαρίου 1971, το ελληνικό περιοδικό ΕΠΙΚΑΙΡΑ, δημοσιεύει επιστολή αναγνώστη…
«Τυχαία έπεσε στα χέρια μου ένα τεύχος του περιοδικού Rolling Stone και διάβασα ένα άρθρο του για την ελληνική ποπ, και τον Σαββόπουλο και τους ΠΕΛΟΜΑ ΜΠΟΚΙΟΥ….Ποιοι είναι αυτοί; …αν όντως υπάρχει αυτό το γκρουπ και δεν το ξέρουμε εμείς και το ξέρουν οι ξένοι καλύτερα από εμάς, είμαστε άξιοι συλλυπητηρίων…»
(Ιωάννης Στασινόπουλος. Επιστολή στα ΕΠΙΚΑΙΡΑ, Ιαν 1971)
Τα ΕΠΙΚΑΙΡΑ κάνουν έρευνα και εντοπίζουν τους ΠΕΛΟΜΑ στο Hobby της Κύπρου και τους παίρνουν συνέντευξη που δημοσιεύεται στις 5 Φεβρουαρίου του 1971. Η συνέντευξη αυτή, τους κάνει διάσημους και στο μικρό κλαμπ, πλέον σχηματίζεται το αδιαχώρητο. Τα φρικιά, είναι πολύ περήφανα που ανακαλύπτουν ένα καθαρόαιμο συγκρότημα ποπ, ύστερα όμως, από …την υπόδειξη των ξένων.
Το τραγούδι «Γαρύφαλλε-Γαρύφαλλε», γίνεται αμέσως τεράστια επιτυχία και είναι αυτό που σπάει την ψυχεδελική εμμονή για αγγλικό στίχο.
Οι ΠΕΛΟΜΑ, αποφασίζουν να γράψουν και άλλα τραγούδια με ελληνικό στίχο, με την προοπτική, να κυκλοφορήσουν μεγάλο δίσκο. Τότε όμως (Άνοιξη του 1971), ο Γιάννης Κιουρκτσόγλου, που είναι και ο συνθέτης των δύο πρώτων τους τραγουδιών, διαφωνεί ξαφνικά και αποχωρεί από το συγκρότημα, παρόλο που έχει συνεισφέρει ήδη στη δημιουργία τριών νέων τραγουδιών.
Ποιοι ήταν οι λόγοι της διαφωνίας και συνεπώς της αποχώρησης; Τι ακριβώς έγινε; Δεν έχει διευκρινιστεί, πλήρως, μέχρι τώρα.
Η σύνθεση των Πελόμα κατά την ηχογράφηση του μεγάλου τους δίσκου (1972). Από αριστερά: Ηλίας Μαρινάκης, Βλάσης Μπονάτσος, Γιώργος Στεφανάκης, Τάκης Ανδρούτσος, Νίκος Δαπέρης. Τάκης Μαρινάκης. Φωτογραφία: Γιάννης Κύρης..
Οι ΠΕΛΟΜΑ ΜΠΟΚΙΟΥ, συνεχίζουν χωρίς τον Κιουρκτσόγλου, αλλά και χωρίς τον Λογοθέτη, ο οποίος επίσης αποχωρεί. Με νέα σύνθεση, εμφανίζονται στο κλαμπ Cin Cin (στην οδό Ζωοδόχου Πηγής).
Γράφουν νέα τραγούδια και κυκλοφορούν τελικά, μέσα στο 1972, τον μεγάλο τους δίσκο. Αυτός, θα είναι και ο μοναδικός δίσκος του συγκροτήματος (ένας άλλος που κυκλοφορεί πολύ αργότερα, δεν έχει σχέση, με το τότε ύφος και ήθος).
Μαρί Μαρία- ΠΕΛΟΜΑ ΜΠΟΚΙΟΥ (Σύνθεση Νίκου Δαπέρη), από τον μεγάλο τους δίσκο. 1972.
Ο δίσκος των ΠΕΛΟΜΑ, κυκλοφόρησε χωρίς τα δύο πρώτα τραγούδια (Γαρύφαλλε και Μην Κλαις), όμως βγήκε ξανά, με την προσθήκη και των δύο αυτών τραγουδιών του Κιουρκτσόγλου.
Μέχρι σήμερα, συγκαταλέγεται στους βασικότερους δίσκους της ελληνικής ψυχεδέλειας. Τα περισσότερα τραγούδια, είναι γραμμένα από τον Νίκο Δαπέρη και τον Βλάση Μπονάτσο. Υπάρχει όμως και ένα εξαιρετικό δείγμα της συνθετικής ικανότητας, του περίφημου ντράμερ του συγκροτήματος, Τάκη Μαρινάκη.
Μετρική Δέσμευση και Ελευθερία-ΠΕΛΟΜΑ ΜΠΟΚΙΟΥ (Σύνθεση Τάκη Μαρινάκη), 1972.
Το 1973, οι ΠΕΛΟΜΑ εμφανίζονται στο φιλμ «Ένα Ελεύθερο Κορίτσι». Τώρα, είναι πέντε άτομα. Από τους παλιούς υπάρχει μόνο ο Δαπέρης, ο Μπονάτσος κι ο Μαρινάκης. Δύο άγγλοι έχουν προστεθεί, οι Βικ Μάρτιν και Κρις Τσέγκινς. Αυτή θα είναι και η τελευταία τους σύνθεση. Με αυτή την σύνθεση, βγάζουν ένα ακόμη 45αρι (Οι Μάγοι/ Προγραμματισμός) κι ύστερα διαλύονται.
http://freedomgreece.blogspot.gr