Τα ιστορικά ναυάγια που κρύβονται στις ελληνικές θάλασσες και αποτελούν τον πλούτο του βυθού… Οι ελληνικές θάλασσες είναι γεμάτα ναυάγια, πολλά απ’ αυτά συγκλόνισαν τη χώρα, λόγω της απώλειας των ανθρώπινων ζωών, άλλα πάλι για το μέγεθος της καταστροφής. Μέσα όμως στον γοητευτικό κόσμο του βυθού βρίσκονται τα κουφάρια πολλών και σπουδαίων πλοίων και αεροσκαφών, που έμελλε να καταλήξουν στη θάλασσα.
Το καμάρι Βασιλικού Πολεμικού Ναυτικού και το πιο επιτυχημένο ελληνικό πολεμικό πλοίο που είχε κατασκευαστεί βυθίστηκε κατά τη διάρκεια του Β’ Παγκόσμιου Πόλεμου. Κατασκευάσθηκε στα αγγλικά ναυπηγεία της Γλασκόβης μεταξύ 1936-38 και εξοπλίστηκε με γερμανικά πυροβόλα. Το όνομά του το πήρε από τη βασίλισσα της Ελλάδας. Είχε δράσει στην Αδριατική θάλασσα και αργότερα στον Ινδικό Ωκεανό. Η τελευταία του αποστολή ήταν στις 26 Σεπτεμβρίου του 1943 στη Λέρο, όταν γερμανικά αεροπλάνα άρχισαν να το βομβαρδίζουν σκοτώνοντας τον καπετάνιο και το 72μελές πλήρωμα. Σήμερα στην περιοχή που βρίσκεται το κουφάρι του ιστορικού πλοίου οργανώνονται καταδύσεις.
Θεωρούνταν ως ένα από τα ασφαλή και σημαντικά επιβατικά πλοία. Ο Πανορμίτης ναυάγησε στην Τέλενδο της Καλύμνου την 26 Ιανουαρίου του 1966. Το πλοίο αγοράστηκε από μια Νορβηγική ακτοπλοϊκή εταιρία το 1958 και μετονομάσθηκε ως ΣΤΕΛΛΑ. Είναι το τρίτο από τα τρία πρωτοπόρα πλοία της άγονης Δωδεκανήσου. Από το 1960 εως το τέλος του, δούλεψε ως ΠΑΝΟΡΜΙΤΗΣ στα Δωδεκάνησα. Το πλήρωμά του είχε βραβευθεί από την Ακαδημία Αθηνών για την δύσκολη αποστολή όπου είχε αναλάβει, μιας και εκτελούσε μια από τις πιο επικίνδυνες θαλάσσιες διαδρομές. Βυθίστηκε κατά τη διάρκεια ενός ταξιδιού του από τη Λέρο στην Κάλυμνο, όταν συγκρούστηκε με βράχια. Το πλήρωμά του διασώθηκε από του ψαράδες των δυο νησιών.
3. Κυρά Ελένη, Βραχονησίδα Πάτροκλος
Το πλοίο βυθίστηκε στις 6 Ιανουαρίου του 1978 εξαιτίας του κακού καιρού. Το φορτηγό βρέθηκε στον βυθό της θάλασσας, μετά από προσπάθειες να αγκυροβολήσει στο νότιο υπήνεμο τμήμα της βραχονησίδας Πάτροκλος, στον Σαρωνικό Κόλπο και λόγω των ισχυρών ανέμων που επικρατούσαν προσέκρουσε με την αριστερή του πλευρά στα βράχια και βυθίστηκε. Όλοι οι επιβάτες κατάφεραν να βγουν στην στεριά σώοι. Σήμερα αποτελεί πόλο έλξης για όλους τους αυτοδύτες λόγω της μικρής απόστασης από την Αττική αλλά και λόγω εύκολης προσέγγισής του στον αμμώδη βυθό.
4. Αεροσκάφος Piper, Μακρόνησος
Βρίσκεται δίπλα στην Μαρμαρόπετρα στο βόρειο άκρο του νησιού Μακρονήσου σε βάθος 18 μέτρων και μέσα σ’ αυτό υπάρχει ακόμα το βιβλίο της πτήσης. Το αεροσκάφος έπεσε στην θάλασσα στις 2 Οκτωβρίου του 1988 μετά από απώλεια καυσίμων. Σχεδόν 28 χρόνια μετά την τραγωδία το αεροπλάνο παραμένει άθικτο στον βυθό της θάλασσας και αποτελεί έναν από τους διασημότερους προορισμούς για καταδύσεις στην χώρα.
Πρόκειται για το μικρό επιβατηγό ατμόπλοιο ΠΑΤΡΙΣ (πρώην γαλλικό SAINT REMI), το οποίο βυθίστηκε τις πρώτες πρωινές ώρες της 15ης Ιουνίου 1927, μετά τον εμβολισμό του από το επιβατηγό ατμόπλοιο ΜΟΣΧΑΝΘΗ ΤΟΓΙΑ, λόγω λάθους ναυσιπλοΐας. Στις 14 Ιουνίου 1927, το ΠΑΤΡΙΣ, με 16 συνολικά επιβαίνοντες απέπλευσε από τον Πειραιά με τελικό προορισμό την Νάξο. Στις 15 Ιουνίου βρέθηκε πλέοντας αντίθετα στην πορεία των επιβατηγών πλοίων ΜΟΣΧΑΝΘΗ ΤΟΓΙΑ και ΤΗΝΟΣ, τα οποία ερχόμενα από τη Σύρο κατευθύνονταν προς το λιμάνι του Πειραιά. Το ΠΑΤΡΙΣ, προσπαθώντας να αποφύγει την επερχόμενη σύγκρουση και μη δυνάμενο να διέλθει ανάμεσα στα δυο πλοία, έστρεψε προς τα αριστερά εκθέτοντας την δεξιά πλευρά του στο με ταχύτητα ερχόμενο ΜΟΣΧΑΝΘΗ ΤΟΓΙΑ. Λόγω της μεγάλης ταχύτητας και της μικρής απόστασης ανάμεσα στα δυο πλοία, το ΜΟΣΧΑΝΘΗ ΤΟΓΙΑ προσέκρουσε και σφηνώθηκε με δύναμη στην πλευρά του ΠΑΤΡΙΣ. Στη διάσωση του πληρώματος βοήθησε το επιβατηγό ατμόπλοιο ΑΓΓΕΛΙΚΗ που ακολουθούσε σε μικρή απόσταση, ερχόμενο και αυτό από τη Σύρο.
6. Το μαχητικό Beaufighter, Νάξος
Ένα από τα πιο επιτυχημένα αεροσκάφη των Βρετανών κατά τη διάρκεια του Β’ Παγκοσμίου Πόλεμου, το Bristol Beaufighter, που πέρασε στην ιστορία μεταξύ των Άγγλων στρατιωτών με το παρατσούκλι “Beau”. Στο βυθό της θάλασσας υπάρχει μόνο το κουφάρι του, καθώς το πλήρωμα διεσώθη από ψαράδες.
7. Kaptan Ismail Hakki. Λακωνία
Στον κόλπο της Αγίας Μαρίνας, Βορειοανατολικά της άκρας Ζόβολο βρίσκεται βυθισμένο το φορτηγό πλοίο “Kaptan Ismail Hakki”. Ένα καράβι 30 μέτρων που μετέφερε 578 τόνους σιδηρομετάλλευμα και ένα αυτοκίνητο εποχής. Το πλοίο, για αγνώστους λόγους μέχρι σήμερα, βυθίστηκε στις 30 Ιανουαρίου 1978, σχεδόν 100 μέτρα από την ακτή, σε βάθος 12 μέτρων. Ανήκε στην εταιρεία Deval Shipping Group και πήρε το όνομα του από τον δεύτερο ιδιοκτήτη της εταιρείας Ισμαήλ Χακί ο οποίος, όταν ανέλαβε την εταιρεία, το 1952, έφερε μια σύγχρονη εποχή στον τουρκικό εμπορικό στόλο, μετατρέποντας όλα τα ατμόπλοια της εταιρείας του, σε ντίζελ. Πιθανόν, το “Kaptan Ismail Hakki”7 να ήταν το πρώτο τουρκικό που μετατράπηκε σε ντιζελοκίνητο.
Το Κασσάνδρα εξέπλευσε για τελευταία φορά την 18η Φεβρουαρίου του 1973. Το μοιραίο βράδυ ο καπετάνιος είχε αφήσει τον έλεγχο του πλοίου στον βοηθό του για να δειπνήσει, όταν επέστρεψε μισή ώρα αργότερα το πλοίο κατευθύνονταν σε βραχονησίδα και ο ίδιος αδυνατούσε να ανατρέψει την πορεία του, με αποτέλεσμα να συγκρουστεί και να βυθιστεί. Σήμερα ένα μέρος του πλοίου είναι ορατό από την επιφάνεια της θάλασσας.
Στις 6 Δεκεμβρίου 1941 το βρετανικό υποβρύχιο PERSEUS περιπολεί στην επιφάνεια, νότια της Κεφαλλονιάς. Ξαφνικά μία τρομερή έκρηξη συγκλονίζει το υποβρύχιο. Πριν προλάβει το πλήρωμά του να συνειδητοποιήσει τι έχει συμβεί το PERSEUS παίρνει κλίση, με αποτέλεσμα να εισρέουν νερά. Μέσα σε δευτερόλεπτα το υποβρύχιο PERSEUS βυθίζεται παρασύροντας μαζί του στα παγωμένα νερά του Ιονίου, 60 αξιωματικούς και ναύτες, εκ των οποίων διεσώθη μόνο ένας.
Το φορτηγό πλοίο Liberty, ένα από τα πολλά θρυλικά πλοία που έχουν ναυπηγηθεί στις ΗΠΑ κατά τη διάρκεια του Β ‘Παγκοσμίου Πολέμου δίπλα στον κόλπο Βαθύ της Ψερίμου. Βυθίστηκε στις 26 Ιανουαρίου 1997, αφότου ο καπετάνιος έχασε τον έλεγχο και βρίσκεται σε βάθος 24 μέτρων. Το πλοίο διατηρείται σε καλή κατάσταση και αποτελεί έναν από τους πιο διάσημους προορισμού για καταδύσεις στην περιοχή των Δωδεκανήσων.
πηγή: news247.gr